Rautatieonnettomuuksia Hausjärvellä, osa 1
Riihimäki-Hämeenlinna- ja Riihimäki-Lahti radat halkovat Hausjärveä monine asemineen. Rautatiet loivat aikanaan hyvät kulkuyhteydet ihmisille ja teollisuuden tuotteille antaen näin vauhtia kunnan kehitykselle. Asutus, palvelut sekä teollisuus kehittyivät asemien lähelle, mutta ilman onnettomuksia ei selvitty.
Oitissa kahdessa lähekkäin sijainneessa tasoylikäytävässä sattui lukuisia pahoja onnetto- muuksia sekä läheltä piti -tilanteita. Ylikäytävistä kerrottiinkin usein lehtijutuissa: " Oitin surullisen kuuluisassa tasoristeyksessä sattui jälleen ... " tai " Taas tapahtui Oitin tasoylikäytävällä...".
Tässä kolmeosaisessa juttusarjassa kerrotaan osa Hausjärvellä sattuneista lukuisista rautatieonnetomuuksista. Riihimäen-Pietarin rautatie täyttää syyskuussa 150 vuotta, joten asia on siten ajankohtainen.
1). Suomen Valtionrautateiden ensimmäinen junien yhteentörmäys Hausjärvellä 1877
Tavarajunat nro 136 Leppäkoskelta Helsinkiin ja tavarajuna nro 103 Helsingistä Pietariin törmäsivtä 5.7.1877 Monnin lähellä Hausjärvellä. Tämä oli Suomen rautatiehistorian ensimmäinen junien yhteentörmäys ja se tapahtui 15 vuotta Helsinki-Hämeenlinnan radan valmistumisen jälkeen.
Syy onnettomuuteen oli molempien junien aikataulusta myöhästyminen ja toisen junan lähettäminen Riihimäeltä olosuhteisiin nähden liian aikaisin.
Vt. asemapäällikkö Cedervaller lähti Riihimäeltä liian aikaisin lähetetyn junan perään vaihtoveturilla, jonka perässä oli kaksi vaunua. Hän ei saavuttanut junaa. Ratavartija Anders Pasanen yritti varoittaa Hyvinkään suunnasta tulevaa junaa paukku- omastimilla ja punaisella lipulla. Tämän jälkeen hänen vaimonsa jäi punaisen liinan kanssa varoittamaan tulevaa junaa ja Pasanen itse säntäsi toiseen suuntaan asettamaan paukkuopastimia. Molempien junien kuljettajat käänsivät suunnanvaihtajat vastakkaiseen suuntaan, toinen avasi valtaventiilin vasta viime hetkellä. Junia yritettiin jarruttaa kaikin keinon, siinä onnis- tumaltta.
Turmassa molemmat veturit kärsivät huomattavat vahingot ja viisi tavaravaunua murskaantui. Henkilövahingot jäivät pieniksi.
(Lähde. Lasse Toivola, Maalaiskylässä ennenvanhaan, 1991 / Rautatiehallituksen toimintakertomus 1877)
2). Juna ajoi miehen yli vuonna 1900
Juna ajoi miehen yli Hikiän ja Riihimäen välillä 5.9.1900.
Lehtijutussa kerrottiin: " Onneton lienee ollut se jokin kuuromykkä, joka ei junan tuloa huomannut, joka vei hänen kerrassaan keskeltä poikki. Rauskeet tuotiin Hikiälle ".
(Lähde: Päivälehti, 7.9.1900)
3). Kapinalliset irroittivat kiskot 1918
Kuva: Suomen Kuvalehti, 1918.
Punakaartilaiset olivat anastaneet radanvarressa olevasta ratavartijan kopista raskaan mutteriavaimen ja irrottaneet sillä Hikiän ja Oitin välillä Haukankallion kohdalla toisen kiskon molemmista päistä. Rata tekee ko paikassa kaarroksen, jolloin juna putosi helpommin irrotetulta kiskoilta. Kun onnettomuus oli tapahtunut, lähti junan konduktööri tekemään tapahtuneesta ilmoitusta Hikiän asemalle. Sieltä lähetettiin paikalle poliisi koirineen sekä suojeluskuntalaisia. Tihutyön tekijöitä ei tavoitettu.
Tapaus oli etusivun juttu Suomen Kuvalehdessä 1918. Lehti kertoi onnettomuudesta seuraavaa:
" Heinäk. 19 ja 20 p:n välisenä yönä suistui matkustajajuna, jossa m.m. oli mukana kolmisenkymmentä silloin lyhyelle lomalle kotiinsa matkalla olevaa kansanedustajaa, kiskoilta Hikiän ja Oitin välillä n.s. Haukankallion kohdalla jyrkässä radankäänteessä. Onnettomuus, jonka nähtävästi ovat suunnitelleet vielä irrallaan olevat kapinalliset, vaati kolme ihmishenkeä, jotapaitsi seitsemän henkilöä haavoittui, puhumatta aineellisista vahingoista, joihin on luettava m.m. kuuden vaunun ja veturin särkyminen. Kiinnitämme lukijaimme huomiota myös tämän lehden keskiaukeamalla oleviin kuviin samasta rautatieonnettomuudesta. "
Lehden keskiaukeamalla on 7 kuvaa teksteineen. Onnettomuuden aiheutti lehden mukaan yöllä irrotettu kisko. Onnettomuutta pidettiin punaisten kostotyönä, joka oli tähdätty lähinnä junan matkustajina olleita kansanedustajia vastaan.
(Lähde: Suomen Kuvalehti n:o 31, 1918)
4). Tasoristeyskolari Oitissa 1929
Ford-henkilöauto junan alle Oitissa 1929 Onnettomuus tapahtui ns. apteekin tasoylikäytävällä aseman lähellä. Taustalla näkyy Oitin tiilitehdas.
Kuva: Suomen Kuvalehti, nro 25 / 1929.
__________________________________________________________________________
|